IR   /   EN
 
 
 
اخبار > مقالات مرتبط با تایر


  چاپ        ارسال به دوست

مقالات مرتبط با تایر

تاير :

وظایف اساسی تایر در کارائی خودرو بر روی جاده شامل موارد زیر است:

    1- حمل کردن

    2- ایجاد نیروهای رو به جلو برای شتاب و ترمزگیری

    3- ایجاد پایداری در پیچش و جهات نیروهای حرکت

    4- ضربه گیری و ایجاد آرامش در حرکت

علاوه بر این ها تایر بایستی دارای خواص و قابلیت های زیر باشد:

-  مقاومت سایشی مناسب

-  مقاومت غلتشی کم و کاهش مصرف سوخت

-  عدم تولید صدا هنگام حرکت

-  پایین بودن حرارت تولید شده

-  مقاومت در برابر پنچری

-  ایمنی


از دیدگاه مکانیکی، تایر یک ساختار الاستیک دارد که از منجید منعطف با قدرت کشش بالا تشکیل یافته است که دو سر نخ ها به دور طوقه ها که به طور محکم به رینگ می چسبند، حلقه زده اند. فشار داخلی تایر، ساختار مکانیکی آن را به گونه ای تحت تأثیر قرار می دهد که هرگونه نیروی خارجی که به تایر وارد می شود، منجید را با تغییر شکل مواجه ساخته و باعث بروز نیروهای عکس العمل در تایر می شود.

تایر بایاس

یک تایر بایاس از چند لایه (معمولاً) زوج تشکیل شده که نخ های تشکیل دهنده هر لایه با یکدیگر موازی و امتداد نخ در هر لایه، زاویه مشخصی با خط مرکزی تایر می سازد. تایرهای بایاس به گونه ای طراحی می شوند که آمیزه ترد آن در برابر سایش بسیار مقاوم است و آمیزه سایدوال آن می تواند به مقدار زیادی بارهای دینامیکی را تحمل کند. کاراکاس شامل نخ و سیم و آمیزه است. طوقه باعث قرارگیری مناسب پاشنه تایر روی رینگ می شود و به ناحیه پایین منجید استحکام می بخشد.

معایب تایرهای بایاس

·   سایش سریعتر

·   چنگ زنی کمتر

·   مصرف سوخت بیشتر

·   عملکرد پیچش ضعیف (در پیچ)

·   ترمز ضعیف تر

·   عملکرد ضعیف تر در جاده های خیس

 

تایر رادیال

مسیر قرارگیری نخ ها یا سیم های فولادی در این نوع تایرعمود بر خط فرضی محیطی و مرکزی تایر بوده، یا به عبارت دیگر زاویه بین نخ ها یا سیم ها با جهت چرخش تایر برابر90 درجه می باشد. در ساختمان داخلی این تایرها از یک بلت که خود از چندین لایه تشکیل شده ، استفاده می شود. بلت عامل تقویت کننده بوده و نقش اساسی و عمده ای در عملکرد تایر رادیال ایفا نموده و در اثر عدم استفاده از آن، منجید دچار ناپایداری و عدم ثبات در حرکت می گردد. زیرا آج هنگام تماس با سطح جاده حرکت کمتری داشته و در نتیجه کاهش این حرکت، پایداری ابعاد تایر افزایش می یابد.

به دلیل ساختار ویژه تایرهای رادیال آج و دیواره آن به صورت جداگانه عمل می کنند. از این رو آج تایر هنگام خم شدن دیواره ها تحت تأثیر قرار نمی گیرد. پس آج تایر تغییر شکل کمتری روی زمین خواهد داشت و این یعنی سایش کمتر و حرارت زائی کمتر.

مزایای تایرهای رادیال

·   چنگ زنی بسیار عالی

·   چسبندگی بهتر به زمین

·   مصرف سوخت کمتر

·   نرمی رانندگی بخاطر انعطاف بیشتر دیواره تایر

·   عملکرد بهتر در جاده های خیس

·   ترمزگیری مؤثرتر

·   عملکرد بهتر در پیچ جاده

 

مزایای تایرهای رادیال نسبت به تایر بایاس

به طور کلی مزایای تایرهای رادیال نسبت به تایر بایاس عبارتند از:

-  پائین بودن حرارت تولید شده

-   مقاومت در برابر سایش

-   افزایش سرعت

-   چسبندگی خوب به جاده و ترمزگیری بهتر

-   راحتی بیشتر سرنشینان

-   پائین بودن مقاومت غلتشی و کاهش مصرف سوخت

-   مقاوم در برابر پنچری

-   گردش خوب فرمان

 

نگهداري تاير :

در ذيل نكاتي چند در زمينه نگهداري تاير از زمان نصب در رينگ تا مصرف آن ذكر شده است :

1- رينگ كردن تاير :

تاب نداشتن رینگ و چک کردن آن جهت نداشتن لبه های تیز و برنده

2- بالانس مجموعه رينگ و تاير :

بالانس نبودن تایر از نظر فرمانگيري شرايط نامناسبي را برای راننده ایجاد نموده و  باعث لرزش فرمان مي شود همچنين عمر تاير را نيز كاهش مي دهد.

3- انتخاب باد صحيح براي تاير :

باد متناسب با يك تاير بر روي ديواره تاير حك شده است.  تنظيم بودن باد و كنترل آن باعث افزايش ايمني، دوام و عملكرد تاير مي گردد در اين جا دو حالت ممكن است اتفاق بيافتد :

الف- حركت در حالت پربادي كه باعث افزايش ارتعاشات و تكان هاي خودرو شده در اين حالت قسمت مركز تاير بيشتر سائيده مي شود .

ب- حركت در حالت كم بادي كه بيشتر از حالت قبل روي ايمني و دوام تاير تاثير گذار است چون در اين حالت سطح تماس با جاده بيشتر شده و تاير بيشتر گرم مي شود بطوريكه در موارد حاد باعث دو پوستي تایر مي گردد و در حالت كم بادي خفيف سايش شانه ها افزايش مي يابد.

4- بار وارد بر تاير :

بار مجازي كه مي تواند يك تاير تحمل كند روي ديواره تاير حك شده است. بارگذاري باید بصورت متقارن انجام شود.

5- تنظيم سيستم تعليق :

در اين حالت علاوه بر تاثيرات نامطلوب در كاركرد خودرو تاير دچار سايش پله اي شده بنابراين بايستي بعد از كنترل فشار باد، سيستم تعليق و جلوبندي را كنترل نمود و از صحت عملكرد آن مطمئن شد.

6- کنترل ظاهری تایر :

در این راستا بایستی تایر از نظر ظاهری کنترل شده تا در صورت داشتن عیب و آسیب دیدگی از جمله بریدگی و برآمدگی در دیواره تایر و همچنین رسیدن عمق تایر به  شاخص TWI بر روی دیواره تایر ،تایر فوراً تعویض گردد.

 

 

 

:The running gear of a ground vehicle is generally required to fulfill the following functions

 

  to support the weight of the vehicle ♦

  to cushion the vehicle over surface irregularities 

  to provide sufficient traction for driving and braking 

  to provide adequate steering control and direction stability 




دانلود فايل : tire.pdf ( 290KB )


١٢:٣٥ - 1396/08/10    /    شماره : ٥٩    /    تعداد نمایش : ٢٢٨



خروج




.parstire.ir     All Rights Reserved ©